Lekcje online „Ekonomia ponad granicami”

24 i 25 kwietnia 2025 r. odbyły się dwie międzynarodowe lekcje online nadawane bezpośrednio z Japonii, przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, a także międzynarodowy wykład online dla uczniów i studentów.

Wszystkie spotkania poświęcone były zjawisku globalizacji. Poprowadzili je uznani eksperci w tej dziedzinie.

Wydarzenia zorganizowano w ramach Tygodnia Polskiej Nauki i Edukacji na Expo 2025.

2025.04.25 - Expo 2025 - WIB - Ogolnopolska lekcja online - Globalizacja szanse i wyzwania - Prof. Witold Orłowski, ekonomista - Barbara Nowacka, Minister Edukacji - prof. Tomasz Rachwał, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie - Waldemar Zbytek, Prezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości

Międzynarodowe lekcje pt. „Globalizacja – szanse i wyzwania”

Lekcje poprowadził prof. Witold Orłowski – ekonomista i autor powieści ekonomicznej dla młodzieży „Porwani przez ekonomię”. Były one jedną z wielu aktywności Warszawskiego Instytut BankowościKrajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej w ramach projektu „Dżek na Expo 2025. Ekonomia ponad granicami!”.

To właśnie z Polskiego Pawilonu Expo w Osace (Japonia), rozpoczęto transmisję lekcji i powitano uczestników. Dzięki temu, były to nie tylko ciekawe zajęcia o ekonomii, lecz także swoista podróż w sam środek jednego z najważniejszych światowych wydarzeń ostatnich lat!

Dla młodzieży to unikalna szansa, aby poczuć się częścią globalnej społeczności i zobaczyć, jak Polska prezentuje się na międzynarodowej scenie.

  • Czym jest globalizacja?
  • Co pozytywnego daje nam globalizacja i czy jest dobra dla świata?
  • Czy można mówić o „sprawiedliwej globalizacji”?

Między innymi na te pytania odpowiadał prowadzący lekcję oraz ich goście.

250424 - WIB - Expo2025 - Lekcja - Globalizacja szanse i wyzwania - prof. Witold OrłowskiWIB - Expo2025 - Dzek na Expo 2025 - Ekonomia ponad granicami - Wykład - Minister Edukacji - Barbara Nowacka

Gościem specjalnym jednej z lekcji była ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka, która podkreślała, że szkoła powinna szeroko budować kompetencje przyszłości, a uczniowie powinni zdobywać nie tylko wiedzę teoretyczną ale i praktyczną. Kwestiom związanym z ekonomią i wiedzą finansową oraz przedsiębiorczością powinno poświęcać się jeszcze więcej uwagi już od najmłodszych lat edukacji szkolnej.

Wykład online dla uczelni i szkół pt. „Paradoksy globalizacji: razem, a jednak osobno”

Expo 2025 - WIB - Ogólnopolska lekcja online - Paradoksy globalizacji - Razem a jednak osobno - Barbara Sochal, prof. Łukasz Hardt, prof. Marta RakoczyWIB - Expo 2025 - Wyklad - Paradoksy globalizacji - prof. Łukasz HardtWIB - Expo 2025 - Wyklad - Paradoksy globalizacji - Waldemar Zbytek, prof. Łukasz Hardt, prof. Marta Rakoczy

Prowadzącymi wykład byli: prof. Łukasz Hardt – ekonomista, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, prof. Marta Rakoczy z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Barbara Sochal, prezes Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka.

Podobnie jak lekcje, wykład był transmitowany z Polskiego Pawilonu na Expo 2025 w Osace, co podkreśliło jego międzynarodowy wymiar i rangę wydarzenia.

W trakcie wykładu uczestnicy mogli pogłębić swoją wiedzę na temat:

  • wpływu globalizacji na rozwój gospodarczy i rynek pracy,
  • globalnych łańcuchów dostaw, ich efektywności oraz podatności na kryzysy,
  • roli nowoczesnych technologii i internetu w przyspieszaniu globalizacji.

W wyjątkowym cyklu międzynarodowych lekcji i wykładów udział wzięło łącznie ponad 11 300 uczniów i studentów, reprezentujących 369 szkół i 32 uczelnie z całej Polski.

Jak wskazuje prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, Waldemar Zbytek – pomysłodawca projektu „Dżek na Expo 2025” – wysoka frekwencja i pozytywny odbiór zajęć potwierdzają potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych o zasięgu globalnym, łączących nowoczesne technologie, dostęp do wiedzy i wymianę międzynarodowych doświadczeń.

pl_PLPolski