24 i 25 kwietnia 2025 r. odbyły się dwie międzynarodowe lekcje online nadawane bezpośrednio z Japonii, przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, a także międzynarodowy wykład online dla uczniów i studentów.
Wszystkie spotkania poświęcone były zjawisku globalizacji. Poprowadzili je uznani eksperci w tej dziedzinie.
Wydarzenia zorganizowano w ramach Tygodnia Polskiej Nauki i Edukacji na Expo 2025.
Lekcje poprowadził prof. Witold Orłowski – ekonomista i autor powieści ekonomicznej dla młodzieży „Porwani przez ekonomię”. Były one jedną z wielu aktywności Warszawskiego Instytut Bankowości i Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej w ramach projektu „Dżek na Expo 2025. Ekonomia ponad granicami!”.
To właśnie z Polskiego Pawilonu Expo w Osace (Japonia), rozpoczęto transmisję lekcji i powitano uczestników. Dzięki temu, były to nie tylko ciekawe zajęcia o ekonomii, lecz także swoista podróż w sam środek jednego z najważniejszych światowych wydarzeń ostatnich lat!
Dla młodzieży to unikalna szansa, aby poczuć się częścią globalnej społeczności i zobaczyć, jak Polska prezentuje się na międzynarodowej scenie.
Między innymi na te pytania odpowiadał prowadzący lekcję oraz ich goście.
Gościem specjalnym jednej z lekcji była ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka, która podkreślała, że szkoła powinna szeroko budować kompetencje przyszłości, a uczniowie powinni zdobywać nie tylko wiedzę teoretyczną ale i praktyczną. Kwestiom związanym z ekonomią i wiedzą finansową oraz przedsiębiorczością powinno poświęcać się jeszcze więcej uwagi już od najmłodszych lat edukacji szkolnej.
Prowadzącymi wykład byli: prof. Łukasz Hardt – ekonomista, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, prof. Marta Rakoczy z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Barbara Sochal, prezes Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka.
Podobnie jak lekcje, wykład był transmitowany z Polskiego Pawilonu na Expo 2025 w Osace, co podkreśliło jego międzynarodowy wymiar i rangę wydarzenia.
W trakcie wykładu uczestnicy mogli pogłębić swoją wiedzę na temat:
W wyjątkowym cyklu międzynarodowych lekcji i wykładów udział wzięło łącznie ponad 11 300 uczniów i studentów, reprezentujących 369 szkół i 32 uczelnie z całej Polski.
Jak wskazuje prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, Waldemar Zbytek – pomysłodawca projektu „Dżek na Expo 2025” – wysoka frekwencja i pozytywny odbiór zajęć potwierdzają potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych o zasięgu globalnym, łączących nowoczesne technologie, dostęp do wiedzy i wymianę międzynarodowych doświadczeń.